Sunday, August 9, 2009

Putrajaya view being HDR style


Erm...HDR....yerp....gamba ini aku ambil ketika aku otw ke kedah untuk job shot perkahwinan Sri and Syafiq di yan Kedah...bestnya...antara outside job aku paling aku ingati..yelah pergi mcm family kan...hahaha...tpi xpe..kte cite dlu ape yang aku dah lakukan dgn gambar ni...yerp...gamba ini adalah salah 1 hasil edit aku..dan style edit ni dinamakan HDR ( high dyanamic range ) salah 1 feveret style edit aku, selain style dave hill , fine art , dan mcm2 lgi.. HDR@HDRI adalah teknik yang membenarkan dynamic range of luminances terbaek antara area terang dan gelap gambar normal yang diambil. HDR@HDRI dilakukan untuk menunjukkan wide range of intensity levels yang ada didalam gambar sebenar yang diambil pada keadaan cahaya terus pada keadaan atau pemandangan. Ia juga boleh dilakukan pada object atau model. tetapi mengikut keadaan gambar. kadang tak jadi( jadi overburn adelah)

Teknik HDR pertama dilakukan oleh CharlesWyckoff pada 1930 dan 1940 dengan menggunakan gambar pemandangan letupan neuclear dan telah digunakan untuk cover majalah LIFE pada pertengah 40 an.

Itu saje sedikit sebanyak tentang asl penggunaan gambar HDR. Nanti aku cite lgi k..


*aku dah ngantuk lah..sok kelas kol 8.30 am..huargh....ngantuknye...




yang benar
chromatinyasir
(start with the blood)

3 comments:

Anonymous said...

possibly i'am the fist to comment on your HDR Masterpiece my friend. The sky is nice but the texture on mosque plus around the parking area is not to HDR. if you can make it bright a little bit... i think it will be nicely done.

Anonymous said...

hebat bro

Anonymous said...

haha.aq bole agak umah ko katne.