Saturday, August 15, 2009

detik manis anda , kami abadikan


detik raja sehari bagi anda antara perkara yang paling indah yg akan anda lalui..bgitu jgk aku yg tak tau bile...(insyaALLAH) bile dah stabil hdup aku dan dah mampu untuk pikul tanggunjawab tu..aku akan kahwin jgk(shake hand with tok kadi) hehehe...so entry kali ini...aku akan ceritakan tentang gamba yg aku ambil ketika shot wedding di selayang batu caves... pengantin nye sempoi.. dan agak klakar jgk..gamba ini aku ambil menggunakan d40x aku yg aku attach dgn lense 70mm-300mm dan mengunakan manual. Agak dedor(berpeluh + gemuruh) atau gabra ketika shot ni...waktu ni..pengantin tgh siap2 nk berarak. Time tu aku hnya mengunakan d90 sbgai main camera aku dan d40x sbagai second camera aku. Pengantin dah resah coz pns. Aku waktu tu pun tgh berdiri tngah pns. Kerana kejar kan time yg paling cntek yg aku tak mau terlepas. aku shot dgn d40x aku sje. coz aku xsmpat nk tuka lense 70mm-300m pde d90. Untuk pengetahuan korunk. d40x,d40 dan seangkatan dgn nye adalah beginer level punye camera so tak byk lense yg bleh di attach... (nnt klu aku ade mse aku trngkan fungsi fx dx dan mcm2 lgi) so pada lense yg xleh read pd camera jenis d40 or d40x dan seangkatan dgn nye...korunk kene main manual lah. Nasib baik aku telah di train oleh 2 org mentor aku cam biase ah...En. Zaki(qursany) dan En. Din ( spirits) byk mengunakan manual dan tidak bergantung pda auto camera itu sje.. pde mulanye..aku igt xbergunakan sgt coz camera ni semua auto sng...tpi bile terkena cam gini bru aku sedar manual sgt penting.. xsmua gamba yg kte mahukan boleh mengunakan auto focus yg di provide...seorang photographer boleh dibanggakan jika tahu menggunakan manual shot dgn baik... cam biase lah nk blateh kne always try and sharpkan mata tika tgk focus spot tu..klu x..dpt blur lah jwbnye( aku klu gambar blu...boleh ngamuk siot)...Tak kesah lah camera jenis ape pon. Yg penting kte kene paham cre menggunakan camera kite dgn baik...jgn terkejut klu camera yg lebih kecil boleh mengalah kan camera yg lebih besar..jika tahu menggunakan setiap rules yg diajar ketika shot gamba..Insya ALLAH hasilnye ckup membanggakan. Kdng2 kte tak bleh melihat 1 gamba hanya sekadar melihat. Gambar yg dishot oleh photographer sme jgk seperti lukisan yg dihasilkn oleh pelukis..Gambar y g terbaik adalah gambar yg bleh menceritakan segalanya. ketika kita melihat gambar itu...kte faham ape yg cube disampaykan oleh penghasil gambar itu. So kepada sesiape yg berminat untuk mencuburi bdng photgraphy ini.. kte kne blaja dri setiap sudut camera yg kite pakai...jgn berharap sgt pda auto yg diberi@dipsngkan pada camera itu..Cuba belajar dri setiap gamba yg kte shot..xsemestinye gamab itu cantik tiada cacat cela..come on man...kte xsmpurna dan kte xkan dpt hasilkn sesuatu perkara yg sempurna melainkan izinnya... so thanks to all....that all folk..



p/s - shot ini aku time aku ikut Cik Din Spirits dan dibantu oleh abg Arey...thanks abg Arey coz bgi aku rse telephoto sigma..aku lupe range dia...huhuhuhu...



yang benar
chromatinyasir
(http://extrumedia.com)

No comments: