Tuesday, November 23, 2010

memory : drawing class mr.M


hahahaha...!!! kenapa aku ketawa?? erm... sebab aku baru je lepas tertengok video macam mana junior aku kene dera oleh mr.M time present drawing. hahahahaha...!! teringat plak zaman aku present drawing. Nasib baik lah task selepas present tu tak berat sangat. Just buat lagu untuk mr.M. Agak punah jugak present aku time tu. Alhamdulillah sangkut drawing 2 je. Hahahahaha... . Tapi akhir nya lepas juga aku untuk complete kan segulung diploma. Tapi thanks a lot pada lecture Unikl yang didik aku akhir nya grad jugak walaupun agak payah. Seriously for sesiapa yang nak ambil Animation ni. First things yang korang perlu ada dan perlu sangat ada, adalah minat. Sebab apa korang perlu ada minat. Wey ko kene tempuh tempoh 3 tahun dengan penuh seksa kalau orang takde minat. Sebab kerja akan bertimbun sampai kadang-kadang korang terpaksa merayu pada lecture untuk tangguh kan submit date. Itu belum tambah redo lagi. Belum masok final project animation for 5 minit. 5 minit jangan ingat kejap je. Ok lah , for your information. 1 sec 24 frames. Apa macam ? dah dapat gambaran belum. Huhuhuhuhu. Ok untuk lagi simple. Korang bayangkan pergerak korang berjalan. Kalau betul-betul ikut timing animation yang aku belajar dari principle of timing yang di ajar oleh Mdm yoi. Rasa-rasa berapa frame untuk buat pergerakkan tu tak nampak kaku macam kayu. hahahaha...demmm boleh cecah sampai 100-150 frames beb. Baru nampak perfect. So sesiapa yang nak jadi animator. Sebelum nak jejak kaki. Fikir dulu, betul ke korang ada minat untuk jadi animator. Kalau korang memang rasa diri tu "born to become animator" silakan , aku salute korang, TAPI kalau korang rasa ambil animation sebab nak belajar senang. Buat-buat lupakan je lah. Baik ambil business study ke tak pun ambil subject yang korang minat. So last for not least. For lecture di Unikl specially for animation lecture. Thank you sebab selama ini didik saya, sorry jika rebungnya saya tak dapat di lentur ikut kehendak kerana minat saya telah saya jumpa. Di mana itu seni dalam pandangan di situ lah minat saya. Mungkin aliran graphic adalah aliran saya. Apa yang saya perlu hanya basic untuk terus melangkah maju. Insya Allah doakan saya. Thank you very much especially En.Zaki@qursany , Mr.M , Madam Yoi , Madam tuty,and many more. Thank you very much. Pengalam di Unikl saya takkan lupakan.



yang benar
chromatin yasir
(memory flashback)

No comments: