Thursday, June 2, 2011

Jeng Jeng Jeng!

Adeh...!! lama dah aku tak update blog. So....sorry guys. Lately busy dengan kerja. Being Assign to new store is not easy work. But seronok gila sebab aku di ajar macam mana nak setup 1 studio yang world class. Knowledge yang susah nak dapat beb. So the best part is. i can see the studio growing with me. Ok done with story about new store.

Ok lately ni aku busy sebab aku back to basic with my shooting. Why..?? , Sebab we need have super duper strong basic baru leh become the best. From the basic we can come out with new skills and formula how to get great picture. We don't call ourself photographer until people call or know us as a photographer. A good photographer not taking picture. A good photographer taking a keepsakes and memory for people. Thats the best part of become photographer. We being known as person who taking keepsakes and memory for the future.

Ok this is what i want to say or tegur kepada remaja sekarang. Jangan anggap ni teguran untuk menjatuhkan tapi teguran untuk membina. Aku selalu nampak budak-budak sekarang bila keluar usung camera ke hulu ke hilir. Contohnye. Kat Bukit Bintang. berapa ramai budak-budak sekolah yang keluar gantung camera kat leher. Ok lek lek cool. Ni brader nak cerita sikit. Don't hold the camera unless you really want to take picture. Become profesional when you holding the camera. shoot the picture that have story or you can keep it as memory. Aku selalu pegang ayat yang aku cipta ni. Dalam mengambil gambar perlu ade haluan dan basic yang kuat. baru kita dapat hasilkan sesuatu yang kita panggil seni atau pun memory.

Aku bukan nak kutuk lah. Tapi pernah terjadi kat aku. Yelah kita pakai bukan macam photographer. Camera pun tak bawa ke hulu ke hilir gantung kat leher lebih kurang macam nak letak signboard kat kepala. Aku adalah photographer. Cube tengok otai-otai photographer. Diorang hanya akan keluarkan camera bile diorang dah rangka segala perkara yang mereka nak ambil@ketip di minda ataupun dikertas. Ok back to the story. Masa tu aku lepak hisap rokok kat luar di pusat membeli belah X. Aku lepak sambil layang perasaan asap rokok tu. Ade geng-geng remaja lah. Duduk sebelah aku sambil 2 atau 3 orang tu pegang camera. Diorang pandang aku, aku senyum je lah. Pastu aku terdengar dia berbual lah sikit-sikit. Yang budak pegang camera tu berkata "kalau nak ambil gambar ko kene beli camera gempak sikit, macam d3 ke mark ke. Baru gambar ko gempak. Ni mak aku belikan camera dslr macam ni je. Gambar aku semua tak cantik. Skill aku kene pakai camera yang mahal-mahal" . Woh.. ni aku nak story sikit. Bukan sebab camera murah atau mahal. kalau kau ade dslr murah tapi skilling ko power. Kau boleh hasilkan gambar yang cantik jugak. Aku try usha gambar budak tu shoot dari sebelah. Erm.... penghujung cerita nye. belajar lagi jangan cuba nak ajar orang lain. Kita hidup kat dunia ni kene rendah diri bukan meninggi diri. Hormat orang baru hidup ni diberkati dan dihormati. Sekian der...


Yang benar,
chromatin.yasir
(Aku sedang berputar-putar)

1 comment:

Unknown said...

HAHAA...ade tu sampai kt dlm tandas pon amek gamba gune DSLR.. pastu apload kt fesbuk.. Jadah r... HAHAHA